torsdag 31 januari 2013

Vad är okej att skämta om?

Enligt mig beror det på flera faktorer - målgrupp och sammanhang är nog de viktigaste.
Man skämtar inte på samma sätt med någon som är 3 år respektive någon som är 33 år. Och det är helt enkelt för att personerna har vitt skilda världsbegrepp och livserfarenhet (förhoppningsvis). Plus att ironi, som är ett vanligt sätt att skämta på (i alla fall i sverige) inte förstås ordentligt förrän man är ca 11 år. Kan vara värt att tänka på.

Man skämtar heller inte likadant med folk på jobbet respektive sin familj och sina vänner. Alla skämt passar sig inte i offentliga sammanhang helt enkelt. Hannapee och Lady dahmer har här ett exempel på skämt som inte passar sig i offentliga sammanhang (och även förklaring till varför) men som kanske passar bland vänner och familj. 

Det blir kanske lite tråkigt att bli begränsad så kan man tycka men då missar man ju att det finns så oändligt många sätt att skämta på som är "politiskt korrekta" (ett skituttryck tycker jag men ibland riktigt användbart ändå). Hur kan man bli begränsad då? Då handlar det snarare om att man VILL skada/såra andra enligt mig.

Dessutom är mobbing inte skämt någonsin!!!! Vare sig rasbaserat, könsbaserat eller personbaserat. Om jag har sårat någon med mitt skämt så ska jag naturligtvis be om ursäkt och absolut inte förringa eller förminska den andra personens känslor. Skämt ska ju vara kul! För alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar