söndag 10 februari 2013

Vinter vik hädan!

Just nu längtar jag efter sånt här som finns på bilderna nedan. 

Jag har varit jättenöjd med denna vinter. Det har varit kallt och massor med snö nästan hela tiden. Mellanbror älskar det. Jag visste inte ens att man kunde ha så mycket att prata om som han har när det gäller snö ;-).

Om jag får välja helt fritt skulle jag låta snön och kylan stanna februari ut. När mars sedan kommer skulle all snö få regna bort över en, kanske två dagar och sedan får medeltemperaturen gärna hålla sig så pass över nollstrecket att ingen mer snö, is eller slask ser dagens ljus. Därefter skulle våren dra igång med all sin blom för att sedan övergå i en underbar sommar med mycket värme och glädje.

Om maken också helt magiskt slutar att vara allergisk mot allt som blommar hade det blivit perfekt!

Men det är rätt skönt att slippa styra över vädret trots allt. Tänk vilken ansvarsbörda! Tänk om jag skulle orsaka ett fruktansvärt oväder som dödar tusentals människor någon annanstans genom att bestämma vädret där jag bor? Tänk om jag hade utrotat en massa djur genom att köra på med enbart mina favoritvädertyper? Och hur långt skulle min kraft nå? Hela världen? Då är det ju ofantligt mycket jobb! Jag hinner inte njuta av det aktuella vädret där jag bor för att jag håller på och styr vädret på alla andra platser på jorden! Nej,  vädret är för komplext för att lägga sig i. Jag överlåter det till moder jord och röstar istället för att fler länder än Bolivia inför lagen om Moder jords rättigheter (länk). Så att moder jord klarar sitt jobb utan förslitning,  utbrändhet och depression.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar