tisdag 20 augusti 2013

Låt som gör mig glad just nu

För tillfället har jag fastnat för Miley Cyrus senaste låt "can't stop". Jag gillar hur den låter och jag gillar mycket av texten. Visst, hon får droger att framstå som något bra och roligt, vilket jag inte tycker är så smart. Dock lyfter hon många saker som borde vara självklara men tyvärr inte är det. Att man ska få bestämma över sitt eget liv och sin egen kropp. Att alla kroppsformer är fina - inte bara spinkiga modeller. Att man ska få kyssa och ha sex med vem man vill.

Det är många som ogillar Miley Cyrus nu när hon gått ifrån att vara Hannah Montana. Jag har inte ens sett hennes tidigare image så kanske är det därför jag inte förstår uppståndelsen.

Detta med att uppmärksamma människor när de ändrar sin frisyr, klädstil, image etc. är delvis något bra. Om en person byter av tvång (samhälle, kompisar, partner) kan man fånga upp det, så att personen inte far illa. Detta skulle jag kalla att ifrågasätta. Att bara uttala sig grundlöst kring en människas utseende och val skulle jag kalla att döma. Döma klassar jag som enbart något dåligt eftersom det alltid är grundlöst och ofta rätt fördomsfullt.

I Mileys låt sjunger hon bland annat om att alla ska få göra som de själva vill och skit i dem som dömer. Det är ett bra budskap.

Sedan kan man ha sina åsikter kring själva musikvideon. Att mycket där återspeglar patriarkala strukturer och presentation av kvinnor som ögongodis för män etc. Jag nöjer mig dock med att analysera själva låten och lämnar videon till någon annan, alternativt ett annat tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar