onsdag 21 augusti 2013

Utvärdering av mobilförbud

Jag har som sagt satt mig själv på mobilförbud när det är dags att sova. Jag kan meddela att det blev en enorm förändring för min del! Jag orkar gå upp mellan 5:30-6:00 på morgonen och komma iväg till förskola och jobb runt 6:30-7:00. Innan orkade jag inte ens iväg till innan 9:00 vissa morgnar.

Det är helt enkelt för mig att inse att mobilförbudet är här för att stanna! Även om jag inte gillar det för det finns ju så mycket kul att läsa, så sover jag uppenbarligen mycket bättre utan en mobil i närheten (eller surfplatta, eller laptop, ...) och då är det ju inget att bråka om. Även de nätter som jag har sovit förhållandevis dåligt så känner jag mig ändå hyfsat pigg på morgonen, vilket aldrig hände förut.

Mitt tips är att fimpa mobilen när det är dags att sova. Testa i alla fall om det passar dig och om det får dig att sova bättre. Efter en vecka eller så kan du ju göra en kvalitativ bedömning av hur du har känt dig under dagarna och om förändringen var till det bättre. Lycka till!

3 kommentarer:

  1. Åh det önskar jag att jag lyckades med (försökt många gånger) hur gjorde du för att vänja dig av med ovanan?

    SvaraRadera
  2. Jag tar inte med mobilen till sovrummet utan den får ligga i vardagsrummet. Ingen surfplatta eller annat får följa med in heller.

    Jag köpte en väckarklocka också så att jag inte behöver mobilen till det.

    En dag bestämde jag bara att "nu kör vi!" och sedan dess har jag varit piggare på morgonen och orkat mer hela dagen tycker jag. För mig var det det bästa draget på länge :).

    SvaraRadera
  3. Det här är en så bra grej. Jag har fortfarande lite dålig diciplin men undviker att läsa bloggar eller kommentarer på min egen direkt innan sänggående. Det sätter så mycket tankar i rörelse och det är verkligen inte optimalt för nattsömnen.

    Jag gjorde nästintill helt stopp under min semester i år. Inte bara bloggar utan nyheter, tidningar, faktaböcker - rubbet! Jag tittade bara på roliga feministvänliga serier och läste bra romaner och jösses vad skönt det var. Så skönt att jag än idag inte börjat titta på nyheterna eller läsa min dagstidning. Men jag ska ta upp det igen snart hade jag tänkt.

    Mycket bra har jag fått av feminismen och att försöka bli mer medveten om vad som händer i världen generellt men sinnesro är inte en av dem.

    SvaraRadera