tisdag 26 februari 2013

Vad gör man när soffan går sönder?

Vår soffa gick sönder medan jag var borta. Den består av två moduler och man hänger upp den ena modulen i krokar på den andra. När jag kom hem från min Norgeresa lutade sittdelen ner i golvet och ryggstöden på modulerna glappade rejält. Det såg fruktansvärt tragiskt ut. På kvällen satt jag och blocket-surfade efter soffor men allt kändes dyrt, fel form, fel färg, osv. Jag och maken kom fram till att vi får satsa på en ny soffa till sommaren någon gång. Just nu har vi helt enkelt inte pengar till det (speciellt inte efter Smellis eskapader).

Att soffan gick sönder just då var bara en slump insåg jag efter att jag vänt på soffan och kollat hur exakt den var trasig. Soffan i sig var ingen högkvalitetssoffa direkt, så det var inte så konstigt att den hade gått sönder. Vi hade fått den från svärföräldrarna för de skulle slänga den. Vår dåvarande soffa var totalförstörd av knäppishunden så vi tog emot denna gratissoffa med öppna armar.

Om man tittar noga på ryggstödet ser man att det lutar rätt friskt


Men tillbaka till soffans nuvarande tillstånd. På divanmodulen satt som sagt krokar som höll upp den andra sittdelsmodulen. Brädan krokarna satt i hade spruckit och hängde på halvstång. Större delen av soffan var gjord av spånskivor, aka material som inte  håller för fem öre. Bland annat satt det en spånskiva i botten på divanmodulen som skulle agera stöd och den hade spruckit på mitten. Förmodligen hade den gjort det för länge sedan och detta ledde till slut till att träskivan som höll upp sittdelsmodulen så småningom gav vika helt. Soffan var till stor del ihopsatt av häftklammrar och inte många skruvar. På både divanen och sittdelen hade många av häftklammrarna börjat släppa så soffan var skev och vind av felbelastningen. Det saknades en stödbit på sittdelen dessutom så den var väldigt ranglig. Jag tog aldrig några bilder på eländet för det gjorde mig bara deprimerad.

Vad gör man då? Jo, jag ringde till pappa och kollade om han hade några brädor som jag kunde få så att jag skulle kunna stötta upp soffan och laga den. Det hade han inte men han och mamma skulle handla senare så då kunde de kolla om de hittade något lämpligt. Detta var i söndags förmiddag. Jag ställde undan soffdelarna i ett hörn så mellanbror inte skulle få för sig att klättra bland alla farliga utstickande häftklamrar på undersidan av modulerna och satte igång att städa medan lillebror sov och jag väntade på att mamma och pappa skulle handla klart.

Återigen syns det på ryggstödet att detta är en före-bild av soffan

När de hörde av sig senare fick jag dåliga nyheter. De hade inte hittat några brädor som passade för allt hade i princip hunnit stänga tills att de kom iväg för att handla (de hade kollat på skidor på tv). Pappa lovade dock att fixa en lämplig bräda till imorgon. Okej, tänkte jag, hur minimerar jag fortsatta skador på soffeländet? Jo, jag stöttar upp den underifrån så att den inte hänger i den söndertrasade träskivan. Soffan blev uppställd igen, provisoriskt lagad genom uppstöttning underifrån av tre lådor med plugg (och jag som trodde att mitt köpa-pluggar-på-Clas-Ohlsson-till-förbannelse bara var av ondo).

På måndag satte jag och pappa igång med att laga soffan. Divanden var först ut. Vi stöttade upp den avbrutna spånskivan med brädor på båda sidor om den och genomgående skruvar. Vi gjorde en likadan uppstöttning på den trasiga träskivan med krokar och sedan skruvade vi fast träskivan i den uppstöttande brädan. Sedan var det dags för sittdelen. Vi satte i extra skruv i den befintliga stödpinnen och fixade sedan en ny där det saknades en. Tyvärr lyckades vi paja ryggstödet lite så vi fick laga det med. Den hölls ihop häftklamrar som gett vika, så vi limmade och spikade till baka klamrarna. Sedan bättrade vi på konstruktionen med två vinklar med genomgående skruv.

När vi satte ihop allt igen kändes soffan rejäl och stabil. Den soffan har nog aldrig varit så stabil som den är nu. Jag och pappa lagade den alltså för ett par hundralappar till bättre skick än vad den någonsin varit i tidigare. Hur billig soffa jag än kunde hitta på blocket slog vi det priset med hästlängder. Det tog dock en hel eftermiddag att fixa allt och det tog helt klart längre tid än vad jag trodde att det skulle ta.

Det enda vi inte kunde rå på var att klädseln fortfarande var förstörd av knäppishunden. Det gör ju att vi till slut ändå måste köpa en ny soffa men det är inte akut längre.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar